Hoppa till textinnehållet

Frågor och svar om internetbanken

Ett äldre par fikar tillsammans med andra ute i trädgården

Har du frågor om internetbanken? Läs mer om hur du skaffar vår internetbank, hittar information om olika saker och gör dina bankärenden på ett enkelt och smidigt sätt. 

Ansluta/skaffa internetbanken

Logga in

Betala räkningar och fakturor

Information och frågor och svar om olika sätt att betala räkningar.

  • Du loggar in i internetbanken genom att gå in på www.sparbankenikarlshamn.se, sen klickar du på "Logga in" högst upp i högra hörnet och följer instruktionerna. 

     

    Behöver du hjälp att logga in?

    Klicka här för att komma till hjälpsidan.

  • Om tre felaktiga koder matas in i säkerhetsdosan, spärras/blockeras din dosa av säkerhetsskäl.

    Texten "LOCK PIN", "BLOCKERAD" eller "PIN-kod låst" syns då i säkerhetsdosans display.

    OBS! Det är viktigt att du inte trycker på säkerhetsdosans knappar när den har blivit spärrad/blockerad eftersom den kan bli totalblockerad, vilket betyder att den ej kan användas mer utan måste bytas ut.

    När säkerhetsdosan har blivit spärrad/blockerad ska den spärrhävas/deblockeras för att du ska kunna använda den igen.

    Det får du hjälp med på ett bankkontor.

    Sparbankerna kan ha avvikande tjänster/villkor. Hör med din bank vad som gäller för dig.

    Läs mer om våra säkerhetsdosor

  • Om du behöver du hjälp med hur du använder säkerhetsdosan eller byter batteri i den får du hjälp genom att klicka på länken nedan. Klicka sedan på dosan som du har.

    Till information om säkerhetsdosor

  • Du får hjälp att byta din trasiga säkerhetsdosa om du besöker något av våra bankkontor i Sverige eller
    ringer telefonbanken på telefonnummer 0454 - 30 44 00.

    Kontaktuppgifter till våra bankkontor 

    Kom ihåg att ha tillgång till den trasiga dosan när du kontaktar eller besöker oss.

Konton och kontohändelser

  • Bokföringsdatum är den dag då en transaktion bokförs på ett konto i banken.

  • Transaktionsdatum är det datum då transaktionen sker, till exempel den dagen som du gör ett kortköp i butik.

  • Ett reserverat belopp är ofta ett kortköp eller ett kontantuttag. Det är mottagaren av pengarna som reserverar beloppet om du t ex har gjort ett kortköp. Vid ett köp eller uttag reserveras beloppet genom att det räknas från det tillgängliga beloppet på kontot. Köpet eller uttaget är ett reserverat belopp tills dess att beloppet är bokfört. Under tiden som beloppet är reserverat går det inte att se var transaktionen är gjord.

  • Saldo är summan av alla, i banken, bokförda transaktioner på ett konto.

  • Tillgängligt belopp är det belopp som är disponibelt på ett konto. Alltså det belopp som du kan använda för kortköp och uttag.

    Det tillgängliga beloppet påverkas av:

    - Beviljad kontokredit (är inräknat i tillgängligt belopp). 

    - Reserverat belopp, till exempel kortköp i affär (är inräknat i tillgängligt belopp). 

    - Framtida insättning, till exempel lön (är inte inräknat i tillgängligt belopp). 

     

  • Klicka på menyvalet Konton och kort och därefter kontot så ser du alla transaktioner som gjorts de senaste 2 åren.

    Behöver du kontoutdrag upp till 10 år tillbaka kan du använda Chatta med Oss. Skriv "beställ kontoutdrag" och följ stegen.
     

  • Om personen som gjort överföringen till dig inte skrivit något meddelande ser du inte vem som gjort överföringen.
    Bankkontoret eller telefonbanken 0454 - 30 44 00 kan hjälpa dig med fler uppgifter kring insättningen, exempelvis vilken bank den är gjord genom.

Bankkort och betal- och kreditkort

Tillgänglighet i internetbanken vid funktionsnedsättning