Hoppa till textinnehållet

Mobilt BankID

  • Identifiera dig för att logga in, swisha eller deklarera.
  • Skriv under avtal, uppdrag med mera
  • Skaffa Mobilt BankID kostnadsfritt. 
Leende man i jeansskjorta sitter i en grå soffa och håller i sin mobiltelefon

Skaffa Mobilt BankID

Via mobil eller surfplatta

  1. Öppna Sparbanken Privat-appen
  2. Tryck på "Ändra inloggningssätt" under logga-in knappen
  3. Välj "Beställ nytt Mobilt BankID"
  4. Följ sedan instruktionerna

 

Saknar du Sparbanken Privat-appen?

Vanliga frågor och svar

  1. Har du en ny mobil?

  2. Behöver du förnya ditt Mobila BankID?

    Har du fått ett meddelande om att ditt Mobila BankID håller på att gå ut? Eller har det spärrats? Om giltighetstiden håller på att gå ut på ditt befintliga Mobila BankID så kan du uppdatera/förnya det. Följ instruktionen för att förnya Mobilt BankID.

  3. Skaffa Mobilt BankID med säkerhetsdosan i vår app

  4. Saknar du säkerhetsdosa?

    Inga problem! Du har följande alternativ utöver säkerhetsdosan för att skaffa Mobilt BankID digitalt, till exempel:


    Om du inte har något av det är du välkommen att besöka ett bankkontor. Vi hjälper dig att beställa ett Mobilt BankID och komma igång. Hitta ditt närmaste bankkontor

  5. Behöver du skaffa Mobilt BankID till ditt barn?

    En förutsättning för att skaffa Mobilt BankID är att barnet först har ett Mobilt SäkerhetsID. Skaffa Mobilt BankID till ditt barn sker sen i två steg. 

    1. Första steget är att du som förälder loggar in via appen eller internetbanken till ”barns tjänster” och där klickar i att du tillåter ditt barn att skaffa Mobilt BankID.
    2. Andra steget är att barnet skaffar Mobilt BankID via Sparbanken Privat-appen. Kom ihåg att barnet behöver ha ett Mobilt SäkerhetsID aktiverat sedan tidigare för att kunna logga in och skaffa Mobilt BankID. Följ instruktionen för att skaffa Mobilt BankID
       

    BankID för barn och unga

Utökat BankID - utökad användning av Mobilt BankID

Nya betalningsmottagare och höjd Swishgräns

För att kunna lägga till nya betalningsmottagare, autogiron eller höja Swish-gränsen behöver du en så kallad utökad användning av Mobilt BankID. Utökat BankID aktiverar du med Digital ID-kontroll (pass/nationellt ID), dosa eller kodkort.

Mobilt BankID - bra att veta

Kostnadsfritt Mobilt BankID

Du betalar inget för att skaffa Mobilt BankID. Det enda som kan tillkomma är kostnaden för eventuell datatrafik när du använder tjänsten.

Mobilt BankID - en värdehandling

Det är viktigt att komma ihåg att Mobilt BankID är en personlig värdehandling, precis som ditt pass och ditt körkort. Mobilt BankID är en e-legitimation och ska alltid behandlas på ett säkert sätt, lämna aldrig ut dina uppgifter till någon.

Illustration: dokument

Hjälp med Mobilt BankID?

Kolla igenom vår lista med frågor och svar om Mobilt BankID. Om du hellre vill prata med någon är du välkommen att kontakta oss på 0454 - 30 44 00!