Sparbankerna är mest hållbara enligt kunderna – i år igen
Sparbankerna leder stort när det gäller bankernas hållbarhetsarbete. Det visar Svenskt Kvalitetsindex (SKI) Hållbarhetsindex för banksektorn 2025. Liksom i fjol rankar kunderna Sparbankerna överlägset högst i hållbarhetsfrågan, i år med 75,7 procent bland privatkunder och 75,9 procent bland företagskunderna. Segermarginalen är hela 8 procentenheter över konkurrenternas resultat. Sparbankerna har legat i topp sedan mätningen SKI Hållbarhetsindex startades.
– Att Sparbankernas kunder upplever att vi är ett hållbart val för deras ekonomi är ett kvitto på ett långsiktigt arbete. Att ge kunderna en trygg och hållbar framtid ingår i vår 200-åriga affärsidé – en affärsidé som är starkare nu än någonsin, säger Björn Flod, Hållbarhetsansvarig Sparbanken i Karlshamn.
De små- och medelstora bankerna tenderar att toppa kundnöjdhet i hållbarhet liksom i kundnöjdhet överlag, och en del av resultatet handlar om öppenhet kring vad som gjorts och varför. I år kommenterar SKI sitt hållbarhetsindex med att branschen behöver bli bättre på att ”beskriva vad man faktiskt gör” på hållbarhetsområdet och ”särskilja hållbarhetsfrågorna från den vanliga affären”. Tidigare i veckan kom även årets SKI Bank där Sparbankerna rankas högst i kundnöjdhet av både privat- och företagskunderna.
Sverige har 55 Sparbanker med cirka 190 kontor över hela landet. Sparbanksidén – att banken verkar långsiktigt som lokal samhällsaktör – har funnits i över 200 år. En stor majoritet av Sparbankskunderna (75 procent) stödjer att delar av vinsten återinvesteras i olika samhällsområden på orten. De senaste två åren har Sparbankerna och Sparbanksstiftelserna återinvesterat mer än 1,1 miljarder kronor i lokal tillväxt. Pengarna har bland annat gått till utbildning, idrott, sjukvård, kultur och lokalt näringsliv.
– Mycket av hållbarhetsarbetet som görs syns lokalt på olika sätt. Vi utbildar även unga i privatekonomi och erbjuder rådgivning till alla kunder där hållbarhet är en viktig del. Arbetet med att motverka bedrägerier och penningtvätt är också viktigt för ett hållbart samhälle med framtidstro, avslutar Björn Flod.
