Meny

Sparbankerna upplevs som de mest hållbara bankerna när kunderna får välja

Återigen får Sparbankerna bästa betyg av sina privatkunder. Denna gång för hållbarhet. Det är Svenskt kvalitetsindex (SKI) som har tagit tempen på bankernas hållbarhet. Tidigare i veckan toppade Sparbankerna även i högst kundnöjdhet – både av privat- och företagskunder. Även den genomförd av SKI.

Sparbankerna toppar rankingen bland privatkunderna när det gäller bankernas hållbarhetsarbete och företagskunderna placerar Sparbankerna som god tvåa.

Svenskt Kvalitetsindex, som gör studien, noterar en ökande trend av hållbarhetens och samhällsansvarets betydelse, särskilt inom vissa kundsegment. För stora företag har bankens hållbarhetsarbete större betydelse, liksom för aktiva kunder med flera engagemang hos sin bank.

SKI:s hållbarhetsindex är baserat på kundernas upplevelser. Noterbart för året är att kännedomen markant har förbättrats bland privatkunderna där de ger Sparbankerna högst betyg.

– Det är bra och viktigt att privatkundernas kännedom ökar och upplever att vi är ett hållbart val för deras ekonomi. Att ge kunderna en trygg och hållbar framtid ingår i vår 200-åriga affärsidé – en affärsidé som är starkare nu än någonsin, säger Björn Flod, Hållbarhetsansvarig Sparbanken i Karlshamn.

Årets ranking visar att den lokala anknytningen är fortsatt viktig för kunderna. Även om begreppet hållbarhet kan ha olika betydelse, är betygen relativt jämnt fördelade mellan olika åldersgrupper, förutom bland de yngsta kunderna som tenderar att både vara mer informerade och ge sin bank högre betyg.

Sveriges Sparbanker jobbar för en hållbar utveckling genom att främja social, etisk, miljömässig och ekonomisk hållbarhet. Social genom engagemang i samhället på lokal nivå. Etisk och miljömässig genom att erbjuda tjänster och produkter som gör gott för människor och miljön, samt stötta lokala initiativ. Ekonomisk genom att hjälpa kunderna till en bättre ekonomi.

– Med rätt kunskap kan människor och företag ta hållbara beslut. Vi utbildar unga i privatekonomi och erbjuder rådgivning till alla kunder där hållbarhet är en viktig del. Arbetet med att motverka bedrägerier och penningtvätt är också viktigt för ett hållbart samhälle med framtidstro, avslutar Björn Flod.


I måndags fick Sparbankerna högst betyg både av privat- och företagskunder i den stora mätningen SKI Bank. Läs om resultatet här. 

Björn Flod, hållbarhetsansvarig på Sparbanken i Karlshamn.
Björn Flod, hållbarhetsansvarig på Sparbanken i Karlshamn.