Maria Sandberg bor granne med naturen. Höns, tuppar och kycklingar sprätter runt hemma på lilla gården Annelund i Hällaryd. Efter 26 år med lantligt lugn vet Maria att hon bor på rätt plats.
– Jag trivs verkligen med att ha nära till djur och natur, säger hon. När jag kommer hem från arbetet tar det inte lång tid innan tankar på jobb och annan stress rinner av mig. Närheten till naturen har också gett inspiration till barnen och deras val i livet. Bland annat fiskar vi mycket tillsammans.

Litar på banken
Maria har varit kund hos Sparbanken i Karlshamn i 26 år. Nästan hela sitt vuxna liv.
– Det har hänt mycket och jag har haft toppar och dalar både på det personliga och det ekonomiska planet. Jag har dels levt familjeliv med två ekonomier och dels varit ensamstående och heltidsarbetande med två grabbar att ta hand om. Men uppbackningen från banken har alltid gett mig lugn och trygghet.
Privatekonomin är en stor del av de flestas liv. Det är lätt att påverkas, både medvetet och omedvetet, av ekonomiska förutsättningar och utmaningar.
– Jag tycker att det är jätteviktigt att alla de bitarna fungerar, säger Maria. Inkomst, utgifter, lån, amortering och juridiska frågor ingår i de allra flestas ­vardagspussel. Det kan man lägga hur mycket tid som helst på. Jag har istället litat på banken, sluppit känna olust eller oro och kunnat ägna mig åt det jag tycker är roligt.

Bredd som förenklar
Även om Maria i perioder upplevt att det har varit ganska tufft ekonomiskt, så har hon aldrig känt sig fattig eller otrygg.
– Jag vet att banken och min rådgivare jobbar för mitt bästa. Rådgivaren är ju en specialist med koll på både helheten och delarna. Aldrig under alla de här åren har jag heller känt att banken har försökt sälja på mig tjänster som jag inte behöver.
Maria uppskattar speciellt att banken kan hjälpa till med så många olika ekonomiska frågor. Den bredden har förenklat för henne i olika skeden av livet.
– Jag har inte behövt leta efter externa specialister för att få hjälp med juridiska frågor eller avtalsfrågor när jag har haft behov av det. Jag har vänt mig till ­banken och sedan har min rådgivare fördelat uppgifterna så att rätt person har blivit inkopplad. Det känns lite som att oavsett vilken väg livet tar i framtiden, så kommer banken att kunna fortsätta hjälpa mig.

Bra Livsstilsprojekt
För bara ett par veckor sedan var Marias yngste son, Mattis, på sin första ­rådgivning. Mattis är 18 år och läser sista året på naturbruksgymnasiet i Bräkne Hoby. Under sin högstadietid deltog han i Livsstilsprojektet, som drivs av Sparbanken i Karlshamn.
– Det var bra och väldigt nyttigt, säger Mattis. Jag tror faktiskt att projektet bidrog till att ganska många lät bli att dricka alkohol och röka. Det var inte heller så att man var töntig för att man var med. Istället var de flesta positiva, det var fina priser och jag sparade en hel del pengar som jag nu vill försöka få att växa.
Under sin träff med rågivaren på banken fick Mattis hjälp att omplacera sina ”Livsstilspengar”. Dessutom fick han en ganska omfattande utbildning i ekonomi.
– Vi gick igenom allt som jag kan ha nytta av att kunna. Hur jag betalar räkningar, hur ungdomskonto och e-spar fungerar, vilka förmåner jag får som Nyckelkund och vilka fördelar det finns med att spara i fonder. Vi pratade också om säkerhet och bedrägerier, hur jag ska tänka förebyggande kring intrång och säkerhet med till exempel mobilt bankID och Swish.

Varit banken trogen
Mattis är nöjd med hur han har tagits emot som kund i banken.
– Jag lärde mig mycket och det känns både skoj och stimulerande att komma igång med en egen ekonomi, säger han. Framför allt gillar jag de mer moderna tjänsterna som internetbanken, appen och Swish. Men det var också värdefullt att ta del av säkerhetsgenomgången.
Maria har inte saknat erbjudanden från andra banker genom åren. Trots att de lockat med låg ränta har hon fortsatt att vara Sparbanken i Karlshamn trogen.
– Det är faktiskt helt främmande för mig att byta bank, säger hon. Jag skulle säkert kunna hitta en alternativ bank med lägre ränta, men jag är säker på att jag inte skulle tjäna på ett byte. Inte totalt sett, varken ekonomiskt eller i den trygghet, service och stabilitet som Sparbanken i Karlshamn ger mig.
Marias rådgivare på banken håller koll på hennes ekonomiska åtaganden och hör exempelvis av sig när det är dags att lägga om lån.
– Min rådgivare tar sig tid och har verkligen lärt känna mina behov och prioriteringar. Det är värt hur mycket som helst. Därför förvånar det mig inte att Mattis har fått en bra start med sin första rådgivning. ­Förhoppningsvis kan han också se fram emot minst 26 trygga år med banken.