Meny

Bankens sociala medier i topp visar årets Maktbarometern: ekonomi!

I samarbete med Sparbankernas Riksförbund har Medieakademin tagit fram Maktbarometern: Ekonomi. En unik datasammanställning över vilka svenskar som engagerar och når flest andra svenskar på våra största sociala medier – inom ämnet ekonomi. Kanalerna som analyseras är Facebook, Instagram, Tiktok, Youtube och X. Mätperioden är under ett kalenderår – fram till 1 augusti 2024.

Sparbanken i Karlshamn hamnar på plats 7 inom kategorin ”Makthavare: Bank” där man mäter vilka som har mest räckvidd och engagemang i Sverige inom ekonomikategorin Bank. Banken kommer därmed före flera stora banker som SBAB, Handelsbanken, ICA Banken, SEB, Nordea m.fl. Vi har klättrat på listan från förra året då vi hamnade på plats 22 i samma kategori.

Vi är väldigt stolta över våra engagerade följare och det känns kul att de gillar det vi gör. Att vi har större räckvidd och engagemang än många storbanker visar på kraften av att vara nära våra kunder, säger Susann Hammad, marknadschef Sparbanken i Karlshamn.

På topplistan över vilka som är mäktigast i Sverige inom ekonomi på Facebook hamnar Sparbanken i Karlshamn på plats 21. 

Om Maktbarometern

Maktbarometern: Ekonomi 2024 är en kartläggning gjord av Medieakademin på uppdrag av Sparbankernas Riksförbund. Barometern mäter Facebook, Instagram, Youtube, X och Tiktok. Mätperioden är under ett kalenderår – fram till 1 augusti 2024.