Meny
Om banken
Samhällsnyttan
Kontakta oss

Medarbetarporträtt: ” Jag har alltid trivts med det spontana kundmötet”

Med sinne för ordning och reda. Sofia Johansson, kassa och kundtjänst, sätter alltid kunden i första rummet. Sofia är född och uppvuxen i Karlshamn och efter några års bortavaro vände hon hem för gott, 2003.

– Jag har alltid trivts här. Närheten till havet, skogen och att det är en liten stad tycker jag om. Karlshamn har ett rikt kultur- och föreningsliv. Här finns allt möjligt att testa på och det är kul, säger Sofia.

 

Väl hemma igen började Sofia studera i Kristianstad och första sommaren fick hon sommarjobb på banken. Ett sommarjobb som höll i sig under hela studietiden. 2007 blev hon fast anställd och började på kontoret i Asarum.
– Jag trivdes jättebra på banken, redan då jag sommarjobbade. Det är variationen av arbetsuppgifter som vi har i kassa/kundtjänst som gör det roligt. Man måste planera att det finns pengar och valuta hemma. Jag gillar när det är ordning och reda och när allt stämmer.


Hon menar att ingen dag är den andra lik på jobbet. Men kunden kommer alltid först.
– Vi vet aldrig vilka ärenden som dyker upp och blir det mycket kunder så gäller det att man har det andra planerat. Då får man släppa allt annat eftersom kunderna är viktigast och kommer alltid först. Jag har alltid trivts med det spontana kundmötet. Att möta kunden och hjälpa till med till exempel kontanthanteringen. Det är jätteviktigt och roligt att jobba med. Eller hjälpa till med tekniken. Då blir det oftast lite detektivarbete för att hitta vad felet är, berättar Sofia.


Vad är det bästa med Sparbanken i Karlshamn?
– Det är en stor arbetsplats med härliga kollegor. Det är nära till beslut och dörren till VD:s rum står alltid öppen. Vi har ett brett kundsegment och får träffa alla slags kunder. Dessutom kan vi erbjuda våra kunder allt. Att vi är de enda som fortfarande har kontanthanteringen kvar gör oss unika. Det är jag stolt över, säger Sofia.


Under flera år arbetade Sofia på Telefonbanken, där hjälpte hon kunderna digitalt och via telefonen.
– Det är en arbetsplats med många möjligheter. Det går att utbilda sig och byta roll internt. Nu är jag tillbaka i kassa/kundtjänst. Jag gillar pulsen med mitt jobb och mina arbetsuppgifter. Det känns alltid kul att gå till jobbet, säger Sofia.


Att banken stöttar föreningslivet ser Sofia som något positivt.
– Att vi i kommunen har ett rikt kultur- och föreningsliv är mycket tack vare banken. Det finns många engagerade människor och eldsjälar här och med stöttning av företag och banken kan föreningar lyfta och många kan fortsätta sin verksamhet. Det är väldigt fint, säger Sofia.


När Sofia inte hjälper kund är hon med familjen och umgås gärna med vänner.
– Jag är gärna ute och promenerar. Det är en stor kontrast från jobbet och från familjelivet. Då får jag lite tid för mig själv, berättar Sofia.


Har du någon dold talang?
– Jag är väldigt bra på att komma ihåg födelsedagar. Jag tycker att det är viktigt. Det är en dag om året då en person får känna sig extra speciell. Då vill jag gärna lyckönska och kanske ge en extra kram, avslutar Sofia med ett leende.

Sofia Johansson, kassa och kundtjänst, trivs bra med sina arbetsuppgifter.

Sofia Johansson

Ålder: 41 år
År i banken: 12 år
Dold talang: Kommer alltid ihåg födelsedagar