Hoppa till textinnehållet

För företaget är det viktigt att kunna bestämma vilka som får använda internetbanken. Du som är behörighetsadministratör kan lägga upp nya användare och välja vilken behörighet var och en ska ha. Det gör du under Användare och behörigheter i internetbanken för företag.

Pdf-guider: Så här gör du

Steg för steg - så här gör du i internetbanken
Guide: Att hantera användare och behörigheter (pdf)

 

Lista över alla behörigheter och exempel på de vanligaste
Guide: Att välja rätt behörigheter (pdf)

 

Använd behörighetsmallar - om ni är många i företaget
Guide: Att använda behörighetsmallar (pdf)

Illustration: Framsida guide

Kom i gång! Lägg till en användare och välj behörighet

  1. Lägg till användare

    Företagets behörighetsadministratör lägger till den nya användaren i internetbanken.

  2. Godkänn användare

    Företagets firmatecknare slutsignerar den nya användaren.

  3. Bestäm vad användaren får göra

    Nu ska ni lägga till behörigheterna. För att den nya användaren ska kunna logga in behöver företagets  behörighetsadministratör välja vilka behörigheter användaren ska ha. Detta styr vad användaren kan göra i internetbanken. 

Begränsad eller obegränsad behörighet?

Begränsad: Om användaren till exempel ska kunna betala fakturor, överföra pengar från vissa konton, hantera löner och pensionsplaner ska du ge begränsad behörighet för just detta. 

Obegränsad: Du kan ge användaren obegränsad behörighet vilket innebär att användaren får full tillgång till alla nuvarande och framtida konton, avtal och ingående tjänster i internetbanken.

Vi hjälper dig

Frågor och svar – lägga till nya användare