Den här webbplatsen använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av webbplatsen. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Läs mer om cookies och hur du kan stänga av dem.

Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S

Hur skaffar vi LEI?

Vem utfärdar LEIs?

Du kan ansöka om LEI från en auktoriserad LEI-leverantör. Information om LEI-leverantörer finns på GLEIF-hemsidan. LEI-leverantörer är inte knutna till något land och juridisk personer kan erhålla ett LEI någon av LEI-leverantörerna. För närvarande finns det ingen LEI-utfärdande leverantör i Baltikum.

Hur kan jag ansöka om en LEI?

Först måste du välja din LEI-leverantör skapa en användarprofil på deras hemsida och lämna in de nödvändiga uppgifterna. När alla nödvändiga uppgifter har lämnats in och bekräftats, utfärdas koden inom en period av två dagar till två veckor. Banken uppmuntrar kunder att skaffa sig en LEI tidigare än EMIR eller MiFIDII:s implementeringsdatum för att undvika störningar under handels- eller orderregistreringsprocessen.

Måste jag betala för LEI?

Ja, för att få en LEI-kod behöver du betala registreringsavgift och du måste också betala en årlig underhållsavgift. Observera att avgiften varierar beroende på den utgivande leverantören.

Ska jag betala underhållsavgift för LEI varje år?

Ja, för att behålla LEI-koden aktiv måste du betala LEI-underhållsavgift till LEI-utfärdande leverantör på årsbasis.

Stäng Skriv ut