Vi använder kakor (cookies) för att ge dig en bättre upplevelse på webben. Genom att besöka vår webbplats accepterar du vårt användande av kakor.

Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S

Vanliga frågor och svar om appen för privatpersoner

Man pratar i telefon

Kom igång

Logga in

Mobilt BankID

Utgiftskollen

Appen för unga

Betalningar

Betal-och kreditkort

Ladda och köpa

Kort på kort

Fonder


 Kom igång

Hur skaffar jag appen?

Du kan skaffa appen på följande sätt:
  • Du som har en iPhone eller en iPad kan ladda ner appen i App Store.
  • Du som har en Android-mobiltelefon kan ladda ner appen på Google Play.

Vad behöver jag för att börja använda appen? 

Appen finns för iPhone- och Androidmobiler samt för iPad. Du behöver ladda ner Swedbanks app till din mobiltelefon. Det gör du via App Store om du har en iPhone, eller via Google Play om du har en Android.
Logga in i appen med Mobilt BankID eller säkerhetsdosa. För att kunna betala räkningar i appen och göra överföringar till andras konton, behöver du vara ansluten till tjänsten internetbetalning i internetbanken.

Kostar appen något?

Appen är i grunden kostnadsfri, men för att kunna betala räkningar och göra överföringar till andras konton krävs att du har tjänsten internetbetalning i internetbanken. Det kostar 175 kronor per år. I kunderbjudandet Nyckelkund, Nyckelkund Mer och Premium ingår tjänsten internetbetalning.

Vem kan använda appen?

Du behöver ha fyllt 18 år för att använda appen. För att kunna betala räkningar och göra överföringar till andras konton i appen behöver du ha tjänsten internetbetalning.

Hur gör jag om jag behöver hjälp?

Digital Support kan hjälpa dig med frågor kring appen.

Appen vill inte installeras i mobilen, vad är det för fel?

För att vi ska kunna ge våra kunder en säker upplevelse, kräver vi att du har operativsystem av version 9.0 eller senare i iPhone och version 4.4 eller senare i Android. Den mobila enheten behöver även ha stöd för OpenGL ES 2.0 eller senare.

Krav för appen:

iPhone: iOS version 9.0 eller senare
Android: Android version 4.4 eller senare. Den mobila enheten behöver även ha stöd för OpenGL ES 2.0 eller senare.

För att se vad du har för version av operativsystem:

För iPhone: välj Inställningar – Allmänt – Om – Version, versionsnumret ska vara samma som eller högre än 9.0.
För Android: Det kan skilja från telefon till telefon hur man ser vilken version av operativsystemet man har i sin Android-mobil. Vanligtvis går det att kolla så här: välj Program – Inställningar – Om telefonen – Androidversion, versionsnumret ska vara samma som eller högre än 4.4.

Måste man ha en smartphone för att kunna använda appen?

Appen finns tillgänglig för iPhone och Android-mobiler samt för iPad.

Jag är kund i en sparbank, kan jag använda appen?

Ja, genom att ladda ner Sparbanken-appen kommer du åt ditt engagemang och kan använda appen. Som sparbankskund kan du inte använda Swedbanks app utan istället laddar du ner Sparbanken-appen.
Gå in på App Store eller Google Play och ladda ner Sparbanken-appen. Vi rekommenderar att du först tar bort den gamla mobilbanksappen innan du installerar den nya. När du öppnar upp appen för första gången väljer du vilken sparbank du tillhör.

Jag är kund både i Swedbank och i en Sparbank, behöver jag ladda ner två olika appar?

Ja, du behöver både ladda ner båda apparna. Sedan kan du använda Swedbanks app för att komma åt ditt engagemang i Swedbank och Sparbankens app för att komma åt ditt engagemang i en sparbank.

Upp

Logga in

Vilka inloggningssätt finns för appen?

  • Mobilt BankID – möjliggör att betala räkningar och göra överföringar till registrerade mottagare. Har du aktiverat Mobilt BankID för utökad användning kan du även lägga till nya mottagare.
  • Säkerhetsdosa – möjliggör att betala räkningar, lägga upp nya mottagare och göra överföringar till andras konton.

Upp

Mobilt BankID

Hur skaffar jag Mobilt BankID?

Du skaffar Mobilt BankID genom dessa tre steg:

  1. Ladda ned BankID säkerhetsapp i AppStore eller Google Play
  2. Beställa Mobilt BankID i appen (Inställningar - Hantera tjänster), internetbanken eller på bankkontoret
  3. Skapa ett lösenord som du använder sen när du loggar in

Observera att du måste ha uppdaterat appen i AppStore eller Google Play för att kunna logga in med Mobilt BankID. Mobilt BankID kan du ladda ner till iPhone, iPad, iPod Touch samt Android

Jag har skaffat en ny smartphone. Kan jag flytta över mitt Mobilt BankID till den?

Nej, det går av säkerhetsskäl inte att flytta ett Mobilt BankID men har du fortfarande tillgång till din gamla smartphone så kan du använda den alternativt din säkerhetsdosa för hämta ett nytt Mobilt BankID i appen.

Gör så här:

  1. Ladda ner BankID säkerhetsapp från Google Play eller App Store till din nya smartphone.
  2. Beställ Mobilt BankID i appen under Inställningar – Hantera tjänster. Godkänn med ditt gamla Mobilt BankID eller säkerhetsdosan.
  3. Starta BankID säkerhetsapp och välj en säkerhetskod som du använder tillsammans med Mobilt BankID. Du behöver aktiveringskoden som du får i steg 2.

Hur ansluter jag Mobilt BankID till mitt barn?

Båda föräldrarna eller samtliga vårdnadshavare behöver godkänna att barnet får Mobilt BankID. Det räcker med att en förmyndare kommer in på kontoret med och intygar med muntlig fullmakt (en förmyndare intygar att båda föräldrarna är överens) eller med skriftlig fullmakt.

Upp

Utgiftskollen

Jag vill inte längre använda Utgiftskollen. Hur gör jag?

Gå antingen in under Inställningar (kugghjulet) i menyn för Utgiftskollen eller på respektive kontoöversikt och koppla bort alla konton. Menyvalet Utgiftskollen kommer finnas kvar, om du i framtiden vill börja använda tjänsten igen.

Jag vill börja använda Utgiftskollen. Hur kommer jag igång?

Det enda du behöver göra är att aktivera Utgiftskollen första gången du loggar in i appen. Har du valt alternativet "inte just nu"? Då kan du i efterhand aktivera tjänsten genom att koppla de konton du använder för din vardagsekonomi. Det gör du under Inställningar (kugghjulet) i menyn för Utgiftskollen eller på kontoöversikten för respektive konto.

 

Upp

Appen för unga

Hur ansluter jag mitt barn till appen för unga?

För att använda appen för ungdomar behöver du ansluta avtal till Internetbanken ung. Gå in under Inställningar –Mobilbanken Ung. Du kan även göra det i appen för privatpersoner. Gå in under inställningar – Mobilbanken Ung och följ instruktionerna. För att anslutningen ska fungera behöver du och ditt barn vara kunder i samma bank.

Jag lyckas inte hämta uppgifter på mitt barn, vad är det för fel?

Ditt barn behöver ha ett giltigt konto för att kunna ansluta till Internetbanken ung. Ring 0454-30 44 00 eller besök ett bankkontor så hjälper vi dig.

Vilka fler mobila tjänster kan jag ansluta åt mitt barn?

De tjänster som kan anslutas är Mobilt SäkerhetsID, Swish, Kort på kort och Ladda kontantkort.

Hur ansluter jag Mobilt SäkerhetsID till mitt barn?

Gör så här

  1. 1. Gå in under Inställningar – Appen för unga, i appen: Swedbank spara och placera alternativt Sparbanken spara och placera.
  2. Välj Beställ ett nytt Mobilt SäkerhetsID.
  3. Läs igenom villkor och avtal och gå vidare och godkänn med din säkerhetsdosa eller Mobilt BankID. Anteckna aktiveringskoden som visas som behövs för att aktivera Mobilt SäkerhetsID i ditt barns smartphone.
  4. Ditt barn behöver ladda ner BankID säkerhetsapp i sin smartphone.
  5. I BankID säkerhetsapp anges den säkerhetskodkod som nyss har skapats.
  6. Sedan väljer ditt barn en säkerhetskod som används tillsammans med Mobilt SäkerhetsID.
  7. När aktiveringen är klart får du en bekräftelse i din app.

Hur avslutar jag mobila tjänster åt mitt barn?

Du kan närsomhelst avsluta tjänsterna. Gå in under Inställningar – Appen för unga och välj den tjänst du vill avsluta.

Upp

Betalningar

Kan jag betala räkningar och e-fakturor i appen?

Ja, du kan betala räkningar och e-fakturor direkt i appen.

Varför är inte OSC-skannern tillgänglig även fast jag har en mobilkamera?

Kameran behöver ha autofokus för att OCR-skanner ska vara tillgänglig och fungera i appen.

Hur gör jag för att arkivera en e-faktura?

För att arkivera en e-faktura trycker du på knappen Arkivera som visas på sidan Ny betalning. Dina e-fakturor arkiveras i 18 månader, lika länge som i internetbanken.

Upp

Betal-och kreditkort

Hur spärrar jag mitt kort?

Ring 08 - 411 10 11 för att spärra ditt kort. Linjen är öppen dygnet runt. Ringer du från utlandet är numret +46 8 411 10 11.

Var ser jag vad jag har för tillgängligt belopp på mitt kreditkort?

Du ser hur mycket du har tillgängligt på ditt kreditkort under ekonomisk översikt genom att expandera menyraden för Betal- och kreditkort.


Hur gör jag om jag har frågor gällande min faktura?

Ring 0771 - 48 00 40 för frågor gällande transaktioner eller faktura. Linjen är öppen alla helgfria vardagar mellan kl 9.00-18.00. Ringer du från utlandet är numret +46 771 48 00 40.

Vad innebär det att mitt kort visas som helt dolt?

Om ditt kortnummer är helt dolt så innebär det att du inte har något kort som är aktivt. För vidare hjälp ring kortservice på telefonnummer 0771- 48 00 40.Linjen är öppen alla helgfria vardagar mellan kl 9.00-18.00. Ringer du från utlandet är numret +46 771 48 00 40.


Hur ser jag transaktionerna på mitt Visa Business Card?

För Visa Business Card finns en egen app (VBC) för nedladdning på App Store och Google Play. Med appen får du snabbt och enkelt reda på aktuellt saldo, senaste fakturorna och dina genomförda transaktioner.

Upp

Ladda och köpa

Hur kommer jag igång med ladda kontantkortstjänsten i appen?

Du måste först aktivera tjänsten via internetbanken, via 0454-30 44 00 eller bankkontor.

Hur laddar jag kontantkort?

Logga in i appen och klicka på ikonen Ladda och köpa. Klicka på ladda kontantkort. Välj vilket konto du vill ta ut pengar ifrån. Ange det mobilnummer du vill ladda alternativt väljer du en mottagare från din lista med sparade mottagare. Välj operatör och belopp och klicka sedan på Fortsätt. Kontrollera att uppgifterna stämmer. Bekräfta genom att klicka på Godkänn.

Var köper jag koder till Spotify?

Under ikonen Ladda och köpa, kan du både ladda kontantkort och köpa presentkort och koder till Spotify.

Vart vänder jag mig om jag har frågor om mitt köp av Spotify Premium-kod?

Gäller din fråga betalningen, till exempel att pengarna inte har dragits från ditt konto, ring Digital Support på 0771-97 75 12.
Gäller din fråga koden som du har köpt, vänd dig direkt till Spotify.

Jag har köpt en kod, var hittar jag den någonstans?

Du hittar dina koder under Tidigare köp.

Jag ångrar mitt köp av Spotify Premium-kod. Vart vänder jag mig?

Du vänder dig till Spotify och har rätt att ångra ditt köp enligt Distanshandelslagen. Information om hur du kontaktar Spotify hittar du på https://www.spotify.com/se/about-us/contact/

Hur mycket kan jag Ladda och köpa för under en 30-dagarsperiod?

Du kan ladda kontantkort för max 2 500 kronor och du kan köpa övriga presentkort och koder för max 5 000 kronor under en 30-dagarsperiod.

Vad kostar det att vara ansluten till Ladda och köpa?

Det kostar ingenting att använda tjänsten.

Behöver jag avsluta Ladda och köpa om jag inte använder tjänsten längre?

Nej, det behöver du inte.

Vad är bankens ansvar när man köper kod inom Ladda och köpa?

Banken ansvarar endast för att betalningen genomförs samt bekräftar köpet direkt i appen. För övriga frågor vänder du dig till Spotify.

Upp

Kort på kort

Vad är Kort på kort?

Kort på kort är en tjänst som innebär att du kan designa ditt eget bankkort. Du väljer själv vilken bild kortet ska ha.

Till vilka kort kan jag ansöka om Kort på kort?

För att ansöka om Kort på kort måste du ha ett Bankkort MasterCard, Bankkort Visa, Bankkort Visa 2, Bankkort Visa Mer, Bankkort Visa Ung eller Bankkort Maestro.

Vad kostar det att få ett bankkort med egen bild på?

Priset är 100 kr per bild. Detta debiteras det konto som kortet är anslutet till och debiteringen görs i samband med att kortet skickas för tillverkning.

Hur lång tid tar det att få ett bankkort med egen bild på?

Inom sju dagar efter din ansökan ska du ha fått ditt nya kort under förutsättning att din bild blir godkänd.

Vad händer om min bild inte blir godkänd?

Om din bild inte överensstämmer med våra Särskilda villkor för bilder, kommer du att få ett e-postmeddelande som meddelar detta. Detta under förutsättning att du uppgivit en e-postadress i samband med din ansökan om Kort på kort. Om du får ett sådant e-postmeddelande är du välkommen in i appen eller internetbanken för att ansöka på nytt med en annan bild. Ingen avgift debiteras för en icke godkänd bild.

Upp

Fonder


Vad betyder Bekvämt fondval?

Genom att välja Bekvämt fondval presenteras ett urval av fem basfonder som är till för dig som vill ha ett enkelt fondsparande. Du väljer den fond som har den risknivå du är bekväm med och som passar din spartid. Du slipper söka igenom hela fondlistans utbud, vi sköter förvaltningen åt dig.


Var i appen kan jag göra en fondflytt?

Har du inget fondkonto hos Swedbank, välj Spara och placera, Öppna nytt sparande och välj Fondkonto. Gå sedan in på det fondkonto du vill föra över fonderna till, tryck på den kontextuella menyn (tre prickarna) och välj Flytta hit fonder. Observera att fonderna måste finnas i vårt fondutbud för att de ska gå att föra över till Swedbank.

Upp

Sparmål och snabbspar

Kan jag när som helst avsluta mitt sparmål?

Ja, du kan ta bort ditt sparmål i detaljvyn för sparmålet.

Vilka konton kan jag koppla sparmål till?

E-sparkonto, Premiumkonto, PB-konto,Sparkapitalkonto eller Framtidskonto. Men du kan endast öppna E-sparkonto i appen.

Kan jag när som helst sätta in extra pengar på mitt sparmål?

Ja det kan du. Enklast genom att trycka på knappen Snabbspar.

Upp

  

Värdepapper

Vad kan jag göra i Spara och placera?

Under Spara och placera kan du bland annat köpa och sälja fonder och värdepapper, hålla koll på ditt innehav och följa börskurserna. Är du inloggad ser du alla kurser i realtid. Du kan också ta del av våra analytikers rekommendationer och analyser via vår direktsända webbtv-sändning Swedbank Direkt (TV).

Hur skapar jag en egen lista med mina favoritvärdepapper?

Välj Spara och placera och gå in på Favoriter och bevakningar. Där kan du skapa dina egna favoritlistor, namnge dem och bestämma vilken som ska vara din förvalda favoritlista. Har du redan en favoritlista i internetbankens värdepapperstjänst kan du se samma lista i appen. Favoritlistorna kan endast innehålla värdepapper och inte fonder. Du kan än så länge endast se dina sparade listor i inloggat läge.

Var ser jag mitt värdepappersinnehav?

Välj Spara och placera och klicka sedan på Värdepapperstjänsten så visas ditt innehav, aktiva och upphörda order samt avslut. Köpkraft, preliminära likvider och saldo på kontot visas också här.

 

Hur gör jag för att köpa eller sälja värdepapper?

Sök upp det värdepapper du vill handla, t ex via Kurslistor eller Sök och Köp. Klicka på raden med värdepapperets namn för att få detaljerad information om värdepappret. Här kan du även handla genom att klicka på Köp- eller Säljknapparna. Fyll i antal, pris och giltighetstid.

Vad kostar värdepapperstjänsten?

Värdepapperstjänsten Bas är kostnadsfri. Courtage per avslutad affär är 0,09 %, dock minst 99 kr.

Aktuella prisuppgifter för alla värdepapperstjänster hittar du på din banks hemsida, eller i appen via menyvalet "Öppna nytt sparande".

Upp

Snabbsaldo

Hur fungerar tjänsten snabbsaldo?

Snabbsaldo är en funktion där du kan se hur mycket pengar du har på ett utvalt konto, utan att behöva vara inloggad. Snabbsaldofunktionen finns inte i iPad-appen.
Du aktiverar snabbsaldo genom att logga in i appen och välja Inställningar/Snabbsaldo. Sedan väljer du vilket konto du vill koppla till tjänsten och sedan Aktivera.

Genom att skaka telefonen när du befinner dig på startsidan av din app, kommer snabbsaldo fram. Skaka telefonen igen, så döljs snabbsaldot.

Upp

Säkerhet

Är appen säker?

För att komma åt dina konton i appen behöver du identifiera dig, precis som du gör på bankkontoret. Det gör du när du loggar in med Mobilt BankID eller säkerhetsdosa. Du är alltid inloggad med en krypterad anslutning när du loggat in med Mobilt BankID eller säkerhetsdosa. Våra säkerhetslösningar består av utvalda delar som skapar det skydd du som kund behöver för att säkert kunna utföra dina bankärenden i mobilen. Vi följer kontinuerligt med i utvecklingen av säkerhetslösningar och utsätter regelbundet våra system för omfattande tester.

För att utföra uppdrag som innebär att du flyttar pengar från dina konton till någon annan behöver du godkänna uppdragen med din säkerhetsdosa eller Mobilt BankID.

Vi rekommenderar att du har telefonlås med pinkod på din mobiltelefon och det är viktigt att du aldrig lämnar ut dina inloggningskoder till någon. Swedbank efterfrågar aldrig dessa uppgifter.

I datorn har jag både brandvägg och virusskydd. Vad kan jag göra för att se till att min mobiltelefon också är säker?

För att upprätthålla säkerheten i din mobiltelefon, kan du göra följande:

  • Uppdatera alltid till den senaste versionen av operativsystemet till din mobiltelefon.
  • Ladda bara ner appar du aktivt sökt efter och via de officiella marknadsplatserna App Store för iPhone och Google Play för Android. I Android ska du inte tillåta mobilen att ladda ner program från okända källor, det gör du genom att se till att ”Okända källor” inte är iklickad i din Android under Meny -> Inställningar -> Program.
  • Ha lösenordsskydd påslaget på din mobiltelefon.
  • Roota eller jailbreaka inte din mobiltelefon då det sätter telefonens säkerhet ur spel.

Varför vill appen ha tillgång till telefonboken under Ladda kontantkort?

Appen behöver få tillgång till din telefonbok när du väljer att lägga till ny mottagare från kontaktboken när du laddar kontantkort. Appen använder endast den kontakts mobilnummer vars kontantkort du vill ladda.

Upp

Övriga frågor

När kommer det en app för Windowstelefoner?

Swedbank har inte några planer just nu på att lansera en app för Windows Phone. Vi har en ständig bevakning av hur marknaden för smarta mobiltelefoner utvecklas och jobbar intensivt med att tillfredsställa våra kunders behov. Därför tittar vi just nu på hur en lösning som funkar för kunder som har andra operativsystem än Android och iPhone - t ex Windows phone eller någon annan smartphone - ska se ut i framtiden.

Varför behöver appen ha tillgång till olika funktioner i mobilen eller iPaden när jag laddar ner appen?

Appen behöver tillgång till specifika funktioner i din mobil eller iPad för att olika tjänster ska fungera rätt.

  • Spela in ljud och bild krävs för att kunna använda appens skanner.
  • Läsa alla konton och adresser krävs för att kunna ladda kontantkort i appen.
  • Kolla om samtal pågår och ringa samtal krävs för att kunna ringa kontor, Kundcenter Privat eller spärrservice från appen.
  • Läsa Google-inställningar har att göra med Google Play Services som krävs för Google Maps
  • Tillgång till fotoalbum krävs för tjänsten Kort på kort.
  • Läsa innehåll på USB-enheten behövs att kunna läsa från extern enhet (till exempel hämta en bild från en USB-enhet eller från Dropbox)

 Upp

Stäng Skriv ut