Vi använder kakor (cookies) för att ge dig en bättre upplevelse på webben. Genom att besöka vår webbplats accepterar du vårt användande av kakor.

Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S

Vanliga frågor och svar

Varför uppdaterar Swedbank och sparbankerna sin bank-app för privatpersoner?

Vi vill matcha våra kunders krav och förväntningar, nu lanserar vi en ny version med snyggare design, nya funktioner och det blir enklare att hitta det man söker.

När blir den nya appen tillgänglig för mig?

Vi gör en gradvis utrullning i slutet på april. Alla våra kunder som har en automatisk uppdatering kommer att få den nya appen senast i början på maj. Har du inte automatisk uppdatering har du en månad på dig att uppdatera, innan den gamla appen slutar att fungera.

 Hur lång tid har jag på mig att uppdatera appen?

Den 5 juni slutar den gamla appen att fungera.

Vad är det för skillnad mot den gamla appen, är det några nya funktioner?

  • Ansöka om och få privatlån utbetalt direkt
  • Kommunicera direkt med oss på banken
  • Signera avtal och dokument
  • Nytt utseende och enklare navigering

Hur gör jag för att uppdatera appen?

Om du har inställningen automatisk uppdatering av appar på din mobiltelefon, kommer appen att uppdateras automatiskt. Har du inte automatisk uppdatering, behöver du installera den nya versionen manuellt. Det gör du via App Store eller Google Play. För att se om du har automatisk uppdatering på din iPhone, gå in under Inställningar, iTunes Store och App Store. För att se om du har automatisk uppdatering på din Android, gå in i appen Google Play Butik, Inställningar, Uppdatera appar automatiskt.

Finns alla funktioner i den nya appen?

Under en period kommer alla funktioner inte vara på plats i den nya appen. Funktioner som fortfarande är under utveckling:

  • Spara och placera
  • Administration av ditt barns banktjänster (tex aktivering av internetbanken ung och Swish)
  • Administration av Swish (tex ändra beloppsbegräsningar)

Under en övergångsperiod finns dessa funktioner i en separat app: Swedbank Spara och Placera som du laddar ned via App Store eller Google Play.

Hur laddar jag ned den tillfälliga Swedbank Spara och placera-appen alt Sparbanken Spara och placera-appen?

Via App Store eller Google Play.

Hur länge kommer man behöva ha två appar?

Vi utvecklar så fort vi kan, och före årsskiftet planeras de sista funktionerna vara på plats. Då försvinner den tillfälliga appen Spara och placera.

Varför släpper man en app som inte är helt klar?

De vanligaste och mest använda funktionerna är på plats. Vår app kommer ständigt att utvecklas för att möta våra kunders krav och förväntningar.

Vilka versioner stödjer den nya appen?

För att kunna använda vår app behöver man ha någon av följande:

  • iPhone 4S, iPhone 5 eller iPhone 6 (operativsystem iOS 8, eller senare).
  • Android-mobiler (operativsystem 4.4 eller senare).

Hur blir det med iPad?

Den nya appen kan du använda både i din mobil och i din surfplatta.

Kommer apparna för företag och ung också att uppdateras?

Just nu uppdaterar vi bara för privatpersoner, men vi planerar att uppdatera de andra apparna framöver.

Vem kan använda appen?

Du behöver vara privatperson och ha fyllt 18 år för att använda appen. För att kunna betala räkningar och göra överföringar till andras konton i appen behöver du ha tjänsten internetbetalning.

Kan jag öppna Investeringssparkonton i appen?

Ja, du kan öppna Investeringssparkonton i appen. Klicka på Spara & Placera. Längst ner finns en knapp "Öppna nytt sparande". Där hittar du ISK och kan öppna det.

Vad gör jag om min dosa skulle spärras/blockeras?

Om tre felaktiga koder matas in i dosan, spärras/blockeras din dosa av säkerhetsskäl. Texten BLOCKERAD visas och viktigt att du inte försöker trycka på dosans knappar. Dosan kan då bli totalblockerad vilket betyder att den inte kan användas mer, utan måste bytas ut. För att spärrhäva dosan ringer du 0771-22 11 22 eller besöker ett bankkontor.

Är appen säker?

För att komma åt dina konton i appen behöver du identifiera dig, precis som du gör på bankkontoret. Det gör du när du loggar in med Mobilt BankID eller säkerhetsdosa. Du är alltid inloggad med en krypterad anslutning när du loggat in med Mobilt BankID eller säkerhetsdosa. Våra säkerhetslösningar består av utvalda delar som skapar det skydd du som kund behöver för att säkert kunna utföra dina bankärenden i mobilen. Vi följer kontinuerligt med i utvecklingen av säkerhetslösningar och utsätter regelbundet våra system för omfattande tester.

Läs mer om säkerhet här

Hur fungerar OCR-skannern?

När du betalar räkningar trycker du på kameraikonen. Sen skannar du in OCR-numret, belopp och bankgiro- eller plusgironumret genom att sikta med kameran. Din telefonkamera måste ha autofokus för att OCR-skanner ska vara tillgänglig och fungera i appen.

Hur beställer jag Mobilt BankID?

  1. Ladda ner BankID säkerhetsapp i App Store, Google Play eller Windows Store
  2. Beställ Mobilt BankID i mobilbanken (under Inställningar eller Betala & överföra, internetbanken eller på bankkontoret
  3. Skapa en säkerhetskod som du använder sen när du använder Mobilt BankID

Beställ Mobilt BankID i internetbanken

Stäng Skriv ut