Vi använder kakor (cookies) för att ge dig en bättre upplevelse på webben. Genom att besöka vår webbplats accepterar du vårt användande av kakor.

Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S

Vilka typer av bedrägerier är de vanligaste?

De som påstår sig vara en bankkontakt

Banken tar aldrig kontakt med dig via e-post eller telefon för att uppmana dig att lämna ut personliga uppgifter som till exempel kortnummer eller koder.

Skimming

Skimming innebär att man kopierar den information som finns på ett korts magnetremsa. Informationen används för att tillverka falska kort som sedan används för att handla i ditt namn

Phishing

Bedragaren försöker få dig att lämna ut personliga uppgifter via falsk e-post eller lockar dig att besöka en webbplats som smittar din dator med ett program som lyssnar av och samlar in information
Att "fiska" efter information är vanligt även via telefon. Du får ett samtal från en bedragare som påstår sig ringa från banken och behöver till exempel din personliga kod till Kundcenter eller din PIN- kod till ditt kort. Förklaringen till varför bedragaren behöver dessa uppgifter kan variera. Exempelvis påstår bedragaren att banken har datafel eller så har bedragaren hittat ditt stulna kort och behöver koden för att spärra kortet.

Pharming

Pharming går ut på att manipulera internets adresservrar så att besökare automatiskt dirigeras till en bluffsida. Manipuleringen kan leda till att du, trots att du har angivit en korrekt webbadress (till exempel www.swedbank.se) dirigeras till en förfalskad webbplats som liknar bankens

Tänk alltid på att du:

  • aldrig svarar på skräpmail, phishing, nigeriabrev, falska vinstvarningar, falska virusvarningar eller liknande
  • inte öppnar bilagor som följer med e-post från okända avsändare
  • aldrig lämnar personlig eller ekonomisk information (till exempel PIN-kod, lösenord, med mera) via e-post eller på osäkra hemsidor.
  • inte skriver ned eller förvarar din PIN-kod tillsammans med kortet
  • är försiktig när du lämnar kortet för betalning i en osäker miljö som du inte har kontroll över
  • inte svarar på konstiga frågor per telefon från okända personer
  • aldrig lämnar ut personliga koder via telefon (även om personen ifråga påstår sig ringa från banken eller från polisen!)

 

Stäng Skriv ut