Vi använder kakor (cookies) för att ge dig en bättre upplevelse på webben. Genom att besöka vår webbplats accepterar du vårt användande av kakor.

Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S

Vad har banken för ansvar när jag använder internetbanken eller mobilbanken?

Både du som kund och vi som bank har ett ansvar för att trafiken mellan oss sker så säkert som möjligt. Du är alltid skyldig att vara aktsam om de värdehandlingar du fått av banken som ex.vis säkerhetsdosan eller ditt BankID med respektive kod, så att dessa inte kommer i orätta händer.

Din dator kan bli smittad med elakartade program såsom virus, trojaner och spionprogram, som har till syfte att skada din dator eller stjäla dina personliga uppgifter. Du kan utsättas för dataintrång, det vill säga att obehöriga tar sig in i din dator via internet, eller att du hamnar på falska internetplatser.

Vidta åtgärder för att minska dessa risker.
Tillverkarna av webbläsare kommer kontinuerligt ut med uppdateringar och ibland med helt nya versioner. Kontrollera därför att din webbläsare följer våra rekommendationer, det vill säga:

  • har de senaste uppdateringarna installerade
  •  inte är för gammal så att tillverkaren inte längre ger support
  • stödjer internetstandarder med minst 128 bitars kryptering för att få fullgott insynsskydd.
  • tänk på att också hålla ditt operativsystem uppdaterat samt alla andra program du använder när du surfar (Acrobat Reader, Java, Flash med mera).
Stäng Skriv ut