Vi använder kakor (cookies) för att ge dig en bättre upplevelse på webben. Genom att besöka vår webbplats accepterar du vårt användande av kakor.

Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S

Bedrägeri och Säkerhet

Använda dator vid fönster
Man med laptop

Berägeriförsök via phishingmail

Har du fått ett mejl som ber om personliga uppgifter? Då har du utsatts för ett bedrägeriförsök i form av ett phishingmejl. Vill vill gärna att ni vidaresänder alla phishingmejl till phishing@swedbank.se så att vi kan försöka stänga ner avsändaradresserna. Varken Sparbanken i Karlshamn eller någon annan bank ber kunder lämna ut uppgifter via mejl. Vi vill därför påpeka för våra kunder att inte klicka på några länkar eller öppna bifogade dokument där avsändaren är okänd.

Man vid laptop

Lämna aldrig ut dina personliga koder eller kortnummer!

Vi på Sparbanken tar aldrig kontakt med dig via e-post eller telefon för att uppmana dig att lämna ut personliga uppgifter som till exempel kortnummer eller koder. Säkerheten i bankens tjänster bygger på att bankens egna system håller reda på nödvändig information och att de hemliga koder eller lösenord som du använder endast är kända av dig. Det är alltså ologiskt att en bank skulle fråga efter sådana uppgifter. Banken tillhandahåller användarvänliga och säkra lösningar för sina tjänster. För att den totala säkerheten ska bli bra krävs det dock att även du hjälper till och skyddar dina uppgifter. Om du inte är försiktig och uppmärksam kan du utsättas för bedrägerier.

En mobil på ett tangentbord

Bedrägerier

Banken tillhandahåller användarvänliga och säkra lösningar för sina tjänster. För att den totala säkerheten ska bli bra krävs det dock att även du hjälper till och skyddar dina uppgifter. Om du inte är försiktig och uppmärksam kan du utsättas för bedrägerier. Fälj länken och läs om olika exempel på olika bedrägerier där internet, e-post, telefoner, automater med mera används som verktyg.

Stäng Skriv ut