Senaste tiden i media har vi kunnat läsa om ”Stålbad väntar – 9 av 10 bankjobb försvinner”, storbankers miljardbesparingar på personal och aktieägare som kommer få mindre utdelning. En bankvärld som skiljer sig mycket från Sparbanken i Karlshamns verklighet. Visst omfattas även vi av ökade myndighetskrav och det pågående räntekriget. Men vi har inga aktieägare att blidka utan för oss står alltid kunden i centrum. All vår vinst stannar här och går tillbaka till samhället där vi verkar och inte ner i fickorna hos aktieägare på annan ort. För oss är det och kommer alltid att vara viktigt med en hög service, stor trygghet och närhet till våra kunder.
Förra veckan meddelade en bank att 800 anställda ska sägas upp och en annan meddelade att även de kommer att göra stora personalneddragningar för att kunna spara omkring 8 miljarder kronor till år 2022.
När andra banker lägger ner kontor och drar ner på personal finns vi kvar. Så länge som våra kunder vill – väljer vi att ha kontor på sex orter och många anställda som har tid för våra kunder. Jag tycker att den nya tekniken är viktig i bankernas utveckling men vi får inte glömma att se till kundernas alla behov. Att känna trygghet i ett personligt möte med en rådgivare som ser till just dina förutsättningar kommer alltid att kvarstå, tror jag.
Sparbanken i Karlshamn har funnits i 190 år och sparbanksidén lever fortfarande vidare. Jag tror på hög personlig service och att ge tillbaka vinsten till kunderna och det lokala samhället. Jag vill ha ett samhälle att trivas i. Ett samhälle där jag vill bo och se mina barn och barnbarn växa upp. De senaste tio åren har banken gett drygt 60 miljoner kronor till samhällsnytta i Karlshamns och Olofströms kommun. Något jag är väldigt stolt över att få vara en del av.
När det kommer till de låga räntorna. ”Bolånet har blivit det sista halmstrået att hålla sig fast vid, men med de låga räntorna finns det inte längre något att tjäna pengar på,” säger Claes Hemberg, sparekonom, i Dagens Industri den 24 oktober.
Vi ser att bostadspriserna stiger och idag är bostadsköpet en ännu större affär än vad det var förr. Jag har svårt att se att kundens behov av trygghet och det personliga mötet med banken skulle minska med ökade lånevolymer och större affärer. Men det är här bankerna skär ner och det är priset som kunden får betala då aktieägare kräver hög utdelning samtidigt som det pressade ränteläget minskar bankernas intjäning.
Varför måste banken tjäna pengar och ha ett stort eget kapital undrar kanske du som kund?
Som bank måste vi tjäna pengar och öka vårt egna kapital. Dels för att myndigheterna genom stärkta krav, kräver det, men också för att kundernas pengar ska vara säkra hos oss oavsett vad som sker i omvärlden. Vi måste kunna stå på egna ben och inte vara beroende av andra banker eller finansiella institut. Dessutom behövs det eget kapital för att kunna välkomna fler kunder i både goda och mindre goda tider. Ett stort eget kapital är idag alltså en förutsättning för att få bedriva bankverksamhet och i grunden en säkerhet för att trygga våra kunders pengar.
Det kan tyckas vara en ostadig bankvärld, men en sak som är säker är att vi på Sparbanken i Karlshamn fortsatt kommer att sätta kunden i centrum. Vi kommer fortsatt ha tid att möta dig som kund och se till just dina förutsättningar i det personliga mötet. Dina pengar är trygga hos oss nu och i framtiden. Vår vinst går tillbaka till bygden. Nu siktar vi på 190 år till i samhällsnyttans tjänst som en äkta fristående Sparbank.
Roger Johansson
VD Sparbanken i Karlshamn